Ви запитували – ми відповідаємо
Прописка та реєстрація в Україні: чи є ці поняття тотожними. Чи є реєстрація місця проживання пропискою?
Прописка була запроваджена в колишньому СРСР в 1932 році як система обліку громадян. Головним її принципом було офіційне прикріплення певної особи до конкретного місця проживання. Адже без відповідної відмітки у паспорті громадянин не міг влаштуватися на роботу, отримати медичні чи соціальні послуги.
На території України цей механізм діяв аж допоки Конституційний Суд України своїм рішенням (№ 15-рп/2001 від 14 листопада 2001 року) визнав такий інститут неконституційним та по суті скасував прописку, і в 2003 році було прийнято Закон України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», яким було введено правило добровільної реєстрації громадян за місцем проживання або перебування.
Отже, станом на сьогодні такого поняття як «прописка» в законодавстві України не існує, натомість існує реєстрація.
То ж які відмінності прописки від реєстрації?
Головна відмінність - цілі здійснення прописки та реєстрації. Прописка втілювала в життя функцію адміністративно-планового розміщення населення, контроль за переміщенням громадян, а реєстрація - це підтримка юридичного зв'язку між людиною і державою з метою взаємного виконання прав і обов'язків, реєстрація має повідомний характер і не обмежує свободу пересування громадян.
Крім того, прописка закріплювала громадян за визначеною адміністративно-територіальною одиницею, видавати дозвіл на проживання мали право адміністративні органи на місцях. Натомість інститут реєстрації не встановлює зазначених обмежень. Також важливим є те, що власник приміщення може зареєструвати в своєму помешканні будь-яку особу, на відміну від прописки, яка дозволяла прописати лише близьких родичів.
Чи є реєстрація обов'язковою?
Кожен громадянин України зобов'язаний зареєструвати своє місце проживання, а також повідомити компетентні органи про зміну свого місця проживання протягом 30 днів. Батьки зобов'язані зареєструвати місце проживання новонародженої дитини протягом 3 місяців з дня державної реєстрації її народження.
За несвоєчасну реєстрацію передбачена адміністративна відповідальність - попередження або штраф.
Якщо Вам належить декілька помешкань, де необхідно зареєструватися?
Необхідно пам'ятати, що здійснити реєстрацію місця проживання можна лише за однією адресою. Якщо Ви є власником декількох помешкань або проживаєте у двох або більше місцях, реєстрацію місця проживання можна здійснити за однією з цих адрес на вибір, адже кожному з нас гарантовано право на вільний вибір місця проживання.
Куди звертатися, яка плата за надання послуги та які документи потрібно надати?
Сьогодні функцію реєстрації місця проживання здійснюють органи місцевого самоврядування. У нашій громаді відповідні функції покладено на відділ «Центр надання адміністративних послуг». При чому, реєстрація місця проживання може бути здійснена одночасно із зняттям з попереднього місця проживання.
За таку послугу встановлений адміністративний збір:
- якщо особа звертається своєчасно, без порушень встановленого строку - 0,0085 розміру мінімальної заробітної плати (станом на 01 квітня 2021 року 13,60 грн.);
- якщо строки звернення порушені - 0,0255 розміру мінімальної заробітної плати (станом на 01 квітня 2021 року - 40,80 грн).
В даному випадку розрахунку застосовується заробітна плата у розмірі 1600 гривень.
Якщо реєстрації місця проживання проводиться з одночасним зняттям з реєстрації попереднього місця проживання, адміністративний збір сплачується одноразово.
Для реєстрації необхідно надати:
- заяву;
- документ, до якого вносяться відомості про місце проживання (як правило - паспорт). Якщо дитина не досягла 16-річного віку, подається свідоцтво про народження;
- квитанцію про сплату адміністративного збору;
- документи, що підтверджують право на проживання в житлі;
- документи, що підтверджують право на перебування або взяття на облік у спеціалізованій соціальній установі, закладі соціального обслуговування та соціального захисту особи (для осіб, які перебувають на обліку у цих установах або закладах;
- документи, що підтверджують проходження служби у військовій частині, адреса якої зазначається під час реєстрації (для військовослужбовців, крім військовослужбовців строкової служби);
- військовий квиток або посвідчення про приписку (для громадян, які підлягають взяттю на військовий облік або перебувають на військовому обліку);
- заяву про зняття з реєстрації місця проживання особи (у разі здійснення реєстрації місця проживання одночасно із зняттям з реєстрації попереднього місця проживання).
У разі подання заяви представником особи, крім зазначених документів, додатково подаються:
документ, що посвідчує особу представника;
документ, що підтверджує повноваження особи як представника, крім випадків, коли заява подається законними представниками малолітньої дитини - батьками (усиновлювачами).
Яке правове значення реєстрації місця проживання?
На сьогоднішній день існують соціальні та адміністративні послуги, які надаються виключно за місцем реєстрації:
- отримання паспорта (як паспорта громадянина України, так і закордонного);
- виплата пенсій,
- виплата соціальної допомоги по безробіттю, догляду за дитиною тощо (виняток - виплата допомоги у зв'язку з вагітністю та пологами);
- оформлення проїзного документа дитини;
- реєстрація фізичної особи підприємця;
- голосування на виборах;
- звернення за безкоштовною медичною допомогою.
Окрім того, за адресою зареєстрованого місця проживання з особою ведеться офіційне листування та вручення офіційної кореспонденції.
Важливо!
У особи, яка зареєстрована у помешканні, однак не є його власником або співвласником не виникає автоматичне право власності на чуже нерухоме майно у якому вона проживає.